Commodities

Commodities er standardvarer som tilbys av flere ulike leverandører, og ett produkt eller en utgave uten videre kan erstatte andre leverandørers tilsvarende produkter. Tradisjonelt er jordbruksprodukter som korn blitt betraktet som et commodityprodukt – det spiller ingen rolle om du bruker korn fra den ene eller den andre leverandøren, fordi korn er korn, og det er den videre bearbeidingen som skaper forskjeller mellom produktene.

Commodities er særpreget av at det er varer og tjenester som er like og enkelt substituerbare slik at det ene produktet eller den ene leverandøren uten videre kan erstatte en annen. Alle commodities blir utsatt for prispress dersom de omsettes i velfungerende markeder der det er mange alternative leverandører og mange kunder. Prisene presses på produktet ned mot grensekostnaden; kostnaden som er knyttet til å produsere en enhet til av varen eller tjenesten. Digitale tjenester har ingen naturlig nedre grensekostnad, og i mange tilfeller er kostnaden ved å produsere en enhet til i praksis null. Hva koster det for NRK at jeg ser et TV-program? Selv om grensekostnaden for å distribuere ett eksempel til av innholdet er null, betyr ikke dette at den initiale kostandene med å produsere programmet er borte. Siden prisene på commodities i det lange løp vil bevege seg mot grensekostnaden, vil digitale commodities dermed bli gratis. Derfor er det gratis å ringe med Skype og lese nettaviser.

Ifølge Warren Buffett, blir alle varer/tjenester til commodities i det lange løpet. Dersom varer er i ferd med å bli commodities, har en i prinsippet to valg: hvis du behandler dem som commodities, er strategien å tilby dem så rimelige som mulig eller gratis. Å få noe igjen for å gi dem bort gratis forutsetter at du er den første til å gjøre det.

Dersom du vil unngå at varene eller tjenestene blir behandlet som commodities, kan du også satse på:

  • Merkevarebygging: Bygge et sterkt merkenavn som kundene føler lojalitet til eks. Nike, Tine, Google
  • Bundling: Sette sammen ulike produktdeler eller tjenester i én pakke. Eks. CD som inneholder alle sanger istedenfor singelutgivelser, Microsoft Office-pakken der man sjelden benytter alle funksjonene i de ulike programmene.
  • Opplevelser: En lik  vare kan oppleves forskjellig i ulike omgivelser. Et eksempel kan være å spise thailandsk mat på en ordinær thai-restaurant kontra Ya-Ya’s som leverer en opplevelse i tillegg til selve maten.
  • Innovasjon og produktutvikling: Kontinuerlig produktutvikling, design og innovasjon, eks. Apple.

Legg igjen en kommentar

Ingen kommentarer så langt.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar