To be or not to be…..

Etter å ha lest Arne Krokans innlegg om «Den nye forfatterøkonomien»http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/, melder det seg flere spørsmål enn svar på hvordan det skal gå med forfattere når stadig flere bøker blir til digitale tjenester.

Å velge ett tema fra teksten blir for meg vanskelig, da jeg synes ett grunnleggende spørsmål bør være om det er på tide med en redefinering av begrepet forfatter?

I følge engelske Wikipedia, som man kan og bør være kritisk til som kilde, defineres ordet «Author» som «…the person who originates or gives existence to anything, and that authorship determines responsibility for what is created. Narrowly defined, an author is the originator of any written work.» I den norske Wikipedia defineres ordet «forfatter» som «…en person som skriver en tekst. «Forfatter» er ingen beskyttet yrkestittel og alle som skriver kan i prinsippet kalle seg forfattere. I dagligtale blir imidlertid uttrykket mest brukt om dem som skriver litterære tekster og får dem publisert. I slik bruk blir forfatter en person som har skriving som profesjon.» 

Vil det da si at en person skriver blogginnlegg med/uten inntjening kan kalles forfatter på lik linje med en person som bruker enten fri fantasi eller opparbeidet kunnskap og kompetanse for å underholde eller «informere/undervise» leseren gjennom tradisjonelle bøker? Hva med alle de som twitrer nyttig eller unyttig informasjon ut i den store verden, er de også forfattere? Hvis det nå er sånn at man kan karakteriseres som forfatter hvis man publiserer en skriftlig tekst, så bør det være mange underkategorier av begrepet forfatter, også i forhold til hva målet med teksten man skriver er. Noen skriver for å dele meninger og tanker, andre deler kunnskap, noen underholder ut fra fri fantasi mens andre igjen kverulerer eller argumenterer for/mot andre forfatteres innlegg og tekster o.s.v. Hva med bloggforfatter, forumforfatter, twitterforfatter, avisinnleggforfatter, vi lever jo tross alt i 2012?

Min konklusjon er at man først og fremst bør finne ut hva målet med teksten/boka/innlegget skal være, hva slags forfatter man ønsker å publiseres som, og om det er et mål å tjene penger. Kanskje bør man på lik linje med artister bygge en merkevare rundt sitt eget forfatternavn? Tradisjonell markedsføring er kanskje ikke veien å gå heller, da Twitter, Facebook, LinkedIn o.s.v. er de kanalene som når ut bredest til Norges og verdens befolkning. Visse bloggere er så publiserte at de tjener penger på det, og bloggere hadde ikke eksistert uten den digitale verden.

Jeanette

 

Legg igjen en kommentar

Ingen kommentarer så langt.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar